(fliers) كرتاس عيكلان

Author: النعيم الروز / لابيل:


كرتاس عيكلان اين ساي داڤت درڤد سيمڤنن اروخ داتوق جوڬ، برتاريخ 5 فيبواري 1966، دكلواركن اوليه ڤڠڬوڠ وايڠ ليان واه سمره...يڠ ساي كاڬوم اياله ڤڠڬونأن توليسن جاوي ڤد ماس ايت، ايت سهاج

3 اولسن:

amirhamzah64/ 64أمير حمزه said...

salam,

Panggung wayang Lian Wah di Semerah? Setahu saya panggung wayang tahun 1970an di Semerah kepunyaan Wak kandar. Mungkin Wak Kandar beli dari Lian Wah.

Disebabkan masa itu, orang tua-tua sekolah Melayu di mana tulisan jawi adalah tulisan utama terutama menulis atas batu.

Di Pekan, masa itu di tiang batu masih lagi ditulis tulisan rumi, Cina dan Jawi bagi menarik perhatian orang melayu yang buta rumi tetapi celik jawi.

النعيم الروز said...

ساي ڤون تيدق براڤ تاهو اصل اوصول ڤڠڬوڠ ترسبوت...چوما دڠر چريتا سهاج

zedmagel said...

Salam Bro Al Naim Al Ros,

Nama panggung berkenaan pernah bertukan beberapa kali, antaranya yang saya ingat Panggung Lido (juga dalam tulisan jawi) Panggung Metro dan Panggung Lian Wah seperti yang saudara katakan itu.

Panggung itu di tapak tanah Wak Kandar seperti yang saudara amirhamzah catatkan. Dahulu sebelum panggung wayang gambar ada, ditapak itu tempat pementasan artis tempatan dengan wayang bangsawan di hunung tahun 50 an. Masa itu di sebut sebagai Panggung Wak Kandar. Saya pernah menonton beberapa buah bangsawan berjudul Hang Tuah, Laksamana Bentan dan persembahan artis anak-anak semerah di awal tahun 60 an. Masa itu persembahan bangsawan boleh menarik ramai penonton termasuk saya (tetapi saya antara ingat dan tidak).

Tulisan Jawi di masa itu boleh dikatakan boleh dibaca oleh semua Orang Melayu walaupun mereka tidak bersekolah tetapi mereka boleh mengeja jawi, disebabkan mereka belajar dari Al Quran.